Svettebehandling armhuler

Hvis du er en av de som opplever overdreven svetting under armene så vet du at dette kan forårsake frustrasjoner, gå ut over selvbildet samtidig som det fører til både sosiale og praktiske problemer.

Hyperhidrose er en sykdom som gir overdreven svetteproduksjon. Dette er en ganske vanlig lidelse som rammer om lag 150 000 nordmenn.

Årsaken er overaktivitet i svettekjertlene, og kan utløses av flere årsaker.

Svettebehandling med botulinumtoxin (botox)

Injeksjoner med toksin er er en effektiv og langvarig behandling mot overdreven svette. Metoden har eksistert i mange år og er en utprøvd og sikker metode for behandling av hyperhidrose.

Injeksjonene settes lokalt og har en varighet på 6 til 12 mnd. Behandlingen må gjentas når virkningen opphører men ved å fortsette behandlingen jevnlig så opprettholdes effekten.

Resultater

Effekten av behandlingen starter etter 4-5 dager, full effekt av behandlingen merkes først etter 14 dager. Toksinet blokkerer nerveenden som aktiverer svettekjertlene. Når nerveendene gjendannes etter noen måneder vil virkningen avta. Derfor er varigheten av behandlingen forbigående og varer vanligvis i 6-12 mnd. Behandlingen bør gjentas når effekten avtar. Mange opplever at varigheten av behandlingen varer lenger for hver gang de behandles.

Hvordan foregår behandlingen?

Før du blir behandlet med botox vil vår lege vurdere om behandlingen er egnet for deg. Dette gjøres i klinikken. Selve behandlingen utføres av erfaren kosmetologisk sykepleier. Behandlingen foregår ved at medikamentet botulinum toxin (Botox) blir nøyaktig injisert med svært tynne nåler i området hvor det er overdreven svette.

Er behandlingen smertefull?

Behandlingen medfører noe ubehag men er ikke særlig smertefull. Botox blir injisert med svært tynne nåler og det kan medføre noe klypende og sprengende svært kortvarig ubehag. Det er også mulig å få bedøvelse men de fleste klarer seg fint uten.

Hvordan fungerer Botox?

Botox blokkerer nerveimpulser til svettekjertlene og svekker evnen til å produsere svette.

Bivirkninger:

Det oppstår sjelden bivirkninger, men det kan skje. De fleste rapporterte bivirkningene er milde til moderate og forbigående. Bivirkninger som kan oppstå er små blåmerker i forbindelse med innstikkstedet.

Etter behandlingen:

Du bør unngå å massere det behandlede området rett etter behandling, unngå trening samme dag, og unngå badstu og bading i klorvann.

Er det noen som ikke kan behandles?

Alle kan i utgangspunktet behandles med botuliniumtoksin, men gravide, ammende, og de med hudinfeksjon i det planlagte behandlingsområdet behandles ikke.