You are currently viewing Sol, sommer og hud

Sol, sommer og hud

Nå som sommeren er her kan vi endelig nyte gleden av sol og varme.
Etter en lang vinter og mye innetid er vi ikke sene om å komme oss ut på solskinnsdager.
Solen gjør godt for kropp og sinn men det er viktig at vi samtidig husker på å passe oss for solens skadelige virkning.

Norge ligger i verdenstoppen av tilfeller med hudkreft pr innbygger. Derfor er det viktig å vite hva vi kan gjøre for å forebygge hudkreft samtidig som vi skal kose oss med sol og varme.

Solen er med på å bygge opp D-vitaminlageret i kroppen vår. Det trengs ikke mer enn 10-15 min soleksponering for å gi nok boost til vit-D produksjonen. Man bygger ikke opp større lagre av vitamin D ved å sole seg lengre.

Hvor og når blir vi solbrent?

De fleste tenker at man blir solbrent på stranda eller når vi ligger og soler oss. Det er allikevel slik at det er uteaktivitetene som gjør oss mest solbrent. Typisk er hagearbeid, turgåing, sykkelturer, fjellturer o.l. Vi går gjerne i shorts men glemmer å smøre armer og ben. Ører og hender blir også ofte glemt og dette er kroppsdeler som er enormt utsatt for solskader.

Hvordan skader de forskjellige strålene huden vår?
En huskeregel er A øker aldringsprosessen og B brenner oss. 
UVA – HEV-lys og IR-stråler skaper frie oksygenradikaler i huden og det er sterkt vitenskapelig bevist at det er en sammenheng mellom frie oksygenradikaler i huden og hudkreft.
UVB strålene treffer og skader DNA i hudcellene våre.

På denne måten kan alle solens stråler gi oss hudkreft og det er viktig at vi beskytter oss riktig.

Antioksidanter er en viktigere del av solbeskyttelsen enn vi tidligere har vært klar over. Tradisjonelt har vi bare hatt SPF i solproduktene våre. Allikevel har vi i Norge mange tilfeller av solskader. Dette gjør at vi MÅ tenke nytt når det kommer til solbeskyttelse. Med moderne solbeskyttelse skal det alltid inngå antioksidanter. Antioksidanter er den eneste beskyttelsen huden har mot IR – Infrarøde stråler. Infrarøde stråler (IR) kan påvirke over 600 gener som har med hurdregulering å gjøre. Skadeutviklingen i huden etter soling fortsetter i 10-12 timer, og antioksidanter kan bremse denne prosessen. 
Men det er også veldig viktig å bruke nok produkt. Riktig mengde er hele 2mg/cm2
Det betyr at man må bruke 2 teskjeer for å dekke ansikt, nakke og hals og 2 spiseskjeer for å dekke resten av kroppen. Undersøkelsen viser at de fleste smører seg med så lite produkt at de med faktor 20 bare har beskyttelse tilsvarende SPF 2,3. 

Hudkreft – I Norge dør det i gjennomsnitt 1 om dagen av hudkreft

Det er viktig å følge med på føflekker og forandringer i huden. Føflekker som skiller seg ut fra de andre føflekkene vi har kalles for «Ugly duck», disse skal man være ekstra oppmerksomme på. Dessuten er nye føflekker er som regel farligere enn gamle føflekker som endrer seg.

Risikofaktorer for hudkreft: Over 50 føflekker på kroppen, lys hud, UV-stråling, solbrenthet og arv. 

Så hva er den beste solbeskyttelsen:
Antioksidanter før og etter soling. Altså hver morgen og kveld
Solkrem med SPF som beskytter mot både UVA og UVB stråler.
Husk å fylle på med solkrem utover dagen
Ta pause fra solen midt på dagen (12-15)